Wiadomości branżowe

Moda na piwa niemasowe: rośnie sprzedaż Łomży

W ciągu pierwszych ośmiu miesięcy 2010 roku sprzedaż piwa marki Łomża wzrosła o 30 procent, pomimo generalnego spadku spożycia piwa. Dobre wyniki Łomży i innych regionalnych browarów potwierdzają nowy trend: w poszukiwaniu nowych,

W ciągu pierwszych ośmiu miesięcy 2010 roku sprzedaż piwa marki Łomża wzrosła o 30 procent, pomimo generalnego spadku spożycia piwa. Dobre wyniki Łomży i innych regionalnych browarów potwierdzają nowy trend: w poszukiwaniu nowych, oryginalnych smaków Polacy coraz częściej wybierają niemasowe piwa.


W 2009 roku branża piwna po raz pierwszy od 20 lat zarejestrowała około 10-procentowy spadek, a prognozy na 2010 przewidują dalsze kurczenie się rynku. Mimo tego browary, które zdecydowały się wykorzystać nowe trendy konsumenckie, na spadającym rynku notują duże wzrosty sprzedaży. Szczególnym powodzeniem cieszą się piwa mniejszych, regionalnych producentów, którzy zainwestowali w produkcję piw niemasowych: smakowych i niepasteryzowanych.


„W poszukiwaniu nowych, mniej standardowych smaków, polscy konsumenci coraz częściej wybierają browary regionalne. Jest to związane także z większymi wymaganiami, które w tej chwili stawia się produktom spożywczym: rośnie moda na regionalizm, a produkty krajowe i lokalne cieszą się w Polsce większym zaufaniem klienta” – wyjaśnia Beata Pawłowska, Dyrektor Generalna Royal Unibrew Polska, właściciela marki Łomża. 


 Smaki regionu: pomysł na wzrost


 Po dwudziestu latach bardzo dynamicznego wzrostu polski rynek piwa dojrzał i osiągnął fazę saturacji. Na to zjawisko nałożyła się recesja; w efekcie od 2 lat sprzedaż piwa w Polsce systematycznie spada. Dodatkowo pojawiła się grupa klientów, którzy poszukują alternatywy dla popularnych piw, warzonych z myślą o jak najszerszej grupie konsumentów. 


W tej sytuacji wymagający konsumenci zwrócili się w kierunku piw niszowych, które wyróżnia nie tylko smak: klienci kojarzą je z produkcją naturalną i ekologiczną, co stanowi dodatkowy atut. Szczególnie cenią piwa niepasteryzowane.


O tym, że piwa regionalne niemasowe dobrze trafiają w oczekiwania rynku, świadczą m.in. wyniki badań rozpoznawalności marki Łomża. Względnie niewielka kampania reklamowa, prowadzona przez cztery miesiące bieżącego roku, przyniosła bardzo dobre wyniki. W skali całego kraju już ponad 70 procent Polaków zna markę Łomża (znajomość asystowana). Jeszcze lepiej prezentują się wyniki znajomości marki w aglomeracjach, która w Warszawie sięga 97 procent.

A to już wiesz?  Wystawa Wandy Michalak w Galerii Luksfera

Przyczyniła się do tego udana kreacja reklamowa, która przybliżyła konsumentom markę bez typowego niegdyś dla branży odwoływania się do sportu i seksu. Skuteczna okazała się również kampania marketingu szeptanego marki Łomża Niepasteryzowane, w charakterystycznej butelce 0,33 l (tzw. „bączku”). 


O Royal Unibrew A/S:


Royal Unibrew A/S jest drugą co do wielkości grupą w branży piwnej oraz największym eksporterem piwa w Skandynawii.  Główna siedziba firmy mieści się w Faxe, w Danii. W skład Grupy Royal Unibrew wchodzi 11 browarów oraz jedna firma produkująca napoje. W Danii Grupa posiada 2 browary: Faxe, i Ceres, na Litwie jest właścicielem marki Kalnapilis, a na Łotwie – Lacplesa oraz rozlewni napojów Cido. W Polsce posiada 100%  udziałów w browarach w  Łomży i Jędrzejowie. Marki sprzedawane przez Royal Unibrew w Polsce to między innymi piwa: Łomża, Faxe, Strzelec, Rybnicki, Cooler i Korona Książęca.


 

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy